Vleugels

Geplaatst op 10 augustus 2015

“Wil je wezensechte dialogen creëren, 

dan kan dat alleen wanneer men spreekt vanuit een doorleefd hart,

dan wordt je verstaan.

– Marieke de Vrij-

 

 

 

Een paar maanden geleden maakte ik een reis tijdens een trancedans (bewegende meditatie) door mijn levensloop, van vorige levens tot aan nu. Het was heel bijzonder om dit zo als een film aan me voorbij te zien gaan en maakte me er sterk van bewust dat mijn eigen leerproces in dit leven tot nu toe, nodig is geweest om het werk te kunnen doen wat ik nu doe. Het zat al een tijdje in de pijpleiding om hier over te schrijven, om dit verhaal te delen, maar ik kon er de juiste woorden niet goed voor vinden. En ineens voelde ik dat de tijd rijp was, dingen kunnen in een periode van rust altijd mooi op zijn plek vallen…

De kinderen die ik tegenkom in mijn praktijk lopen tegen problemen aan die heel verschillend kunnen zijn, maar uiteindelijk allemaal dezelfde basis hebben: ze zijn uit balans en de verbinding (gedeeltelijk) met zichzelf kwijt geraakt. Wat de oorzaak hier van is kan wederom heel verschillend zijn, vaak ligt een deel van de oplossing bij de ouders, maar een niet te onderschatten speler is het schoolsysteem.

Ik kan me nog heel goed herinneren hoe het voor mij was als 3 jarig meisje, toen ik naar de peuterspeelzaal ging en later naar school. Ik had het gevoel op een andere planeet te zijn beland, vond het allemaal heel moeilijk te begrijpen wat de bedoeling was. Ik heb me onveilig en niet gezien gevoeld, en achteraf bleek ook dat het ouderwetse auditief sequentiële schoolsysteem helemaal niet bij mijn manier van leren paste. Op mijn rapporten van de basisschool stond steevast dat ik teveel zat te dromen in de klas. Dit werd niet met hooggevoeligheid in verband gebracht, maar als een slechte eigenschap gezien. Al met al was ik een hele gemiddelde leerling en zijn er nooit problemen geweest op school, simpelweg omdat ik me gewoon volledig aangepast heb aan wat school van mij vroeg. Ik deed wat ik moest doen en heb me volledig gedistantieerd van mijn gevoelige aard. Als tiener was ik de nuchterheid zelve, er was maar heel weinig wat mij kon raken.

Maar toen ik 17 was kwam de kanteling. Ik werd ziek, mijn lichaam gaf aan dat ik zo niet verder kon. Wat er vanaf dat moment allemaal op mijn pad is gekomen, is teveel om hier te beschrijven. Het is in ieder geval het startpunt geweest van de weg terug naar mezelf, die wederom 17 jaar in beslag heeft genomen. 17 jaar van heel veel ziek zijn, diepe dalen, emotionele leerscholen, heel veel oude patronen loslaten, maar gelukkig ook van heel veel goede herinneringen en fijne mensen die me geholpen hebben om daar te komen waar ik nu ben.

In de trancedans zag ik dat ik als 3 jarig meisje mijn “vleugels” was verloren en het beeld van de prachtige aquarel die mijn tante ooit gemaakt heeft, het had niet treffender kunnen zijn. Op de foto die gebruikt is voor het schilderij was ik inderdaad een jaar of 3.
Maar, ik zag ook dat ik nu 32 jaar later, mijn “vleugels” weer terug gevonden heb en dat de zoektocht hiernaar in mijn leven nodig is geweest om de kinderen van nu te kunnen helpen. Het is bagage die me helpt kinderen werkelijk te zien, te weten hoe ze zich voelen en ook te weten hoe ik hun kan helpen de weg terug te vinden naar zichzelf en hun vleugels. Samen met de ouders èn met de scholen! Want ook op scholen is het hard nodig dat er een kanteling komt. Dat kinderen gezien worden zoals ze zijn en niet zoals het systeem vindt dat ze moeten zijn. Dat er veel meer aandacht komt voor talentontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling waarin het uiten van je gevoel voorop staat en dat kinderen geleerd wordt in verbinding te blijven met hun hart in plaats van hun hoofd. Kennis op scholen over hooggevoeligheid en alle bijbehorende facetten is daarbij dus ook een belangrijk onderdeel. Want iets wat niet begrepen wordt, zal ook nooit gezien kunnen worden.

 

© Janneke Cooijmans – Praktijk SensiKids

 

Aanmelden voor individuele begeleiding of een lezing op school of kinderdagverblijf? Laat het mij weten via info@praktijksensikids.nl.

2 Reacties

  1. Heel treffend en kernachtig geschreven. Ik wens met je mee dat die kanteling in het onderwijssysteem zich doorzet en dat het licht bij alle betrokkenen mag binnenschijnen. Lieve groet, Sharon

  2. Beste Janneke, wat heb je alles positief omgezet en wat mooi dat je alle ervaringen en je talent nu inzet voor anderen.
    wat je schrijft is zo herkenbaar.

    liefs en goeds,

    Cari.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.