Kinderen 1-12 jaar

Bij kinderen van 1-12 jaar gebruik ik senso-motorisch spel als middel om contact te maken met een kind en een beeld te krijgen van hoe prikkels worden verwerkt. Hoe de prikkelverwerking verloopt zegt namelijk veel over hoe een kind in contact staat met zijn eigen lichaam en of het 'geaard is'. Deze kennis over prikkelverwerking komt uit de Sensorische Informatieverwerkingstheorie ontwikkeld door Dr. Jean Ayres. Daarbij maak ik ook gebruik van de Sensory Profile-NL oudervragenlijst om een goed beeld te krijgen van hoe het kind in het dagelijks leven functioneert. Ik maak hiermee een vertaling van het gedrag wat het kind laat zien. Waarom gedraagt het zich zoals het zich gedraagt? Dit geeft een belangrijke bijdrage aan begrip van de omgeving. Wanneer je weet voor welke prikkels het kind gevoelig is, kun je hier ook rekening mee houden. Daarbij is het belangrijk dat het kind zich gezien en begrepen voelt, hierdoor komt er al ruimte voor verandering.

Altijd is het zo dat er naast de prikkelverwerking ook problemen spelen op emotioneel vlak. Bijvoorbeeld dat een kind onzeker en/of faalangstig is. Ook kan het zijn dat een kind zich snel onveilig voelt. Boosheid of woede uitbarstingen zijn een veel voorkomende emotionele reactie op spanning en overprikkeling.

Op mentaal gebied kunnen kinderen teveel in hun hoofd zitten en kan chaos of piekeren  de overhand nemen. Een kind kan heel perfectionistisch zijn en vaak het idee hebben tekort te schieten. Ook hier speelt het niet goed kunnen aarden een belangrijke rol en gaan prikkelverwerkings-, mentale- en emotionele problemen hand in hand.

Hoe deze problemen ontstaan zijn kan verschillende redenen hebben. Mijn ervaring is dat de oorzaak vaak terug te voeren is op een schokkende gebeurtenis of trauma. Dit kan tijdens de zwangerschap, geboorte of vlak daarna geweest zijn maar ook stammen uit een vorig leven(s). Traumatische ervaringen die niet verwerkt zijn zorgen voor blokkades in het energetische systeem en lichaam. Hierdoor kan een kind niet goed aarden, met problemen in de prikkelverwerking als gevolg. Door middel van mijn behandeling kan ik emotionele en mentale blokkades opheffen, waardoor het kind weer kan gaan aarden en ook de fysieke problemen in de prikkelverwerking kunnen gaan oplossen.

 

Hoogsensitiviteit

Problemen in de prikkelverwerking kunnen samen gaan met hoogsensitiviteit. Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die tot veel onbegrip kan leiden, omdat de wereld anders ervaren wordt dan iemand die niet hoogsensitief is. Dit uit zich op lichamelijk, emotioneel, mentaal en spiritueel gebied. Onder de lichamelijke kenmerken valt prikkelgevoeligheid. Naast behandeling gericht op de prikkelverwerking zal ik aandacht hebben voor een stukje coaching rondom hooggevoeligheid in het algemeen.

 

Hoogbegaafdheid

Hoogsensitiviteit, problemen op mentaal en emotioneel gebied en in de prikkelverwerking (overexabilities), worden ook vaak gezien bij kinderen die (hoog)begaafd zijn. Ook voor deze kinderen kan ik ondersteuning bieden. 

 

Interne overprikkeling

Interne overprikkeling is overprikkeling die ontstaat van binnenuit door een teveel aan afvalstoffen in het lichaam. Het gaat in de basis om stoffen die het lichaam niet goed kan verwerken, bijvoorbeeld gifstoffen als gevolg van medicijngebruik, maar een dagelijkse belastende factor is vaak onze voeding. Voeding die niet resoneert met jouw lichaam heeft weinig voedingswaarde en veroorzaakt vooral veel afvalstoffen, hier ben je dan intolerant voor. Afvalstoffen kunnen diverse klachten veroorzaken in het lichaam en één daarvan is overprikkeling. Dit gegeven is dus belangrijk om mee te nemen bij kinderen, maar komt in mijn behandeling altijd pas later aan bod omdat er als eerste aan de emotionele blokkades gewerkt moet worden. Het fysieke lichaam reageert namelijk altijd op onbalans in een “hogere energetische laag”.

Om te onderzoeken of er sprake is van intoleranties bij een kind kan ik dit uitmeten met de biotensor. Ook kunnen voedingssupplementen nuttig zijn om de prikkelverwerking te ondersteunen. Ik kan ik voor elk kind uitmeten welke supplementen passend zijn en in welke dosering. Voor complexere hulpvragen verwijs ik door naar de diëtiste.

Voorbeelden van hulpvragen:

  • druk gedrag
  • angstig of teruggetrokken gedrag   
  • moeilijk kunnen inslapen of doorslapen            
  • problemen met de aandacht en concentratie         
  • onhandige motoriek, moeite met het evenwicht                   
  • gevoelig voor geluid             
  • moeite met contact maken          
  • gevoelig voor aanraking
  • gevoelig voor labeltjes in kleding                 
  • niet graag vies willen worden     
  • geen gevaar kennen in bewegingsspel                     
  • bijten op voorwerpen en/ of kleding  
  • problemen met eten   
  • problemen met de emotieregulatie (bijv. ineens heel erg boos kunnen worden)                
  • onzekerheid, faalangst                                                 
  • last hebben van een vol hoofd