Wanneer een kind niet goed in balans is kan zich dit op veel verschillende manieren uiten. Eén van de problemen kan zijn dat het kind moeite heeft met het verwerken van prikkels. Dit wordt Sensorische Informatieverwerkingsproblemen genoemd. Een kind kan bijvoorbeeld heel gevoelig zijn voor geluid, licht, aanraking, bewegingsprikkels en bang zijn voor hoogtes, waardoor het zich terugtrekt uit sociale- of spelsituaties en moeite heeft met afstemmen op leeftijdsgenootjes. Maar het is ook mogelijk dat een kind juist heel veel prikkels opzoekt of niet opmerkt en geen gevaar kent. Hierdoor kan druk en ongeremd gedrag ontstaan wat vaak moeilijk voor de omgeving te sturen is. Er kan ook sprake zijn van een wat onhandige motoriek of motorische achterstand, lichamelijke onrust, vaak vallen of stoten en moeite hebben met het reguleren van de spierspanning (te hoge of juist te lage spierspanning).
Praktijk SensiKids richt zich op kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 18 jaar die problemen ondervinden in de prikkelverwerking (Sensorische Informatieverwerking). Dit kan voorkomen bij kinderen die hoogsensitief zijn, maar dit kan ook los van elkaar staan.
Het unieke aan mijn werkwijze is dat ik Energetische Therapie combineer met Sensorische Informatieverwerkingstherapie, ofwel: Senso-Energetische Kindertherapie (SEK). Deze twee behandelmethoden heb ik geïntegreerd en werken aanvullend, om zo tot een holistische aanpak te komen voor kinderen die problemen ervaren in de prikkelverwerking (Sensorische Informatieverwerking). De combinatie van deze twee therapieën maakt dat de behandeling efficiënter is en er sneller resultaat geboekt wordt.
"Binnen de praktijk werk ik integraal, wat wil zeggen dat ik alternatieve zorg combineer met reguliere zorg."
Via Energetische Therapie kan duidelijk worden wat de reden is waardoor het kind prikkels niet goed kan verwerken. Dit heeft altijd verband met de aarding/ gronding. Wanneer een kind niet goed kan aarden wordt dit veroorzaakt door een of meerdere blokkades in het energiesysteem. Deze blokkades kunnen op het emotionele, mentale, fysieke en/of spirituele vlak liggen.
Wanneer nodig kunnen er Bloesemremedies ingezet worden om het proces van heling te ondersteunen (m.u.v. baby’s). Als de energetische blokkades opgelost zijn kan ook de prikkelverwerking gaan verbeteren, omdat dan de weg vrij is voor het kind om te gaan aarden. Lees hier meer over het energetische verband met de zintuigen.
In de behandelingen die ik aanbied zal Energetische Therapie de basis zijn, waarbij ik aanvullend behandeltechnieken, adviezen en hulpmiddelen uit de Sensorische Informatieverwerkingstherapie inzet om de prikkelverwerking op praktische wijze te ondersteunen. Het Sensorisch Profiel is hierbij uitgangspunt.
Ouders en andere betrokkenen begeleid ik tevens naar meer inzicht en begrip van hoogsensitiviteit en het zintuiglijke profiel van hun kind, het daarbij behorende gedrag en hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. Hier volgen automatisch weer adviezen en oefeningen uit voor thuis. Interne overprikkeling als gevolg van voedselintoleranties kan worden bekeken en zo nodig worden voedingssupplementen geadviseerd. Dit gebeurd altijd in overleg.
Voor kinderen vanaf 6 jaar zal psycho-educatie een belangrijke rol gaan spelen. Het doel hiervan is dat een kind zelf gaat begrijpen wat er gebeurt in zijn lichaam wanneer hij teveel of te weinig prikkels ervaart en leert wat je kunt doen in deze situaties om weer tot rust te komen en af te sluiten. Bij moeilijk te doorbreken angsten en/ of overtuigingen kan EFT (Emotional Freedom Technique) een heel mooi middel zijn om in te zetten. Ook kunnen mindfulness en meditatie technieken behulpzaam zijn om te leren omgaan met overprikkeling en een vol hoofd.
Het komt regelmatig voor dat ouders de problemen van hun kind herkennen in zichzelf, het kan dan heel zinvol zijn om zelf ook aan de slag te gaan met deze vraagstukken. Hoe goed jij kunt aarden in jezelf heeft ook invloed op de aarding van je kind. Hierbij kan ik hulp bieden met behulp van de oudercursus “Aarden in jezelf”, een coachingsgesprek en/of energetische behandeling (maximaal 2). Wanneer er langduriger behandeling nodig is verwijs ik naar een collega.
School
Wanneer er veel problemen ervaren worden op school kan ook hier een observatie en gesprek plaatsvinden om tot beter begrip en inzicht te komen bij de leerkracht en adviezen te geven m.b.t. omgevingsaanpassingen.